Notace
1) Notace Rameauova
2) Favierova notace
3) Lorinova notace
4) Feuilletova notace
Úvod do Beauchamp-Feuilletovi notace
Xen
Rozklikni obrázek
Úvod
Záznam tance se skládá z několika listů papírů, na kterých je tanec zapsán. Na vrcholu každé stránky je zapsána hudba a většinou i název tance. Čelo sálu je na horní straně papíru, pravá strana papíru je pravou částí sálu atd.
Tanec začíná značkami pro pána a pro dámu
. Dále pokračuje dle jejich trajektorie, která je daná plnou čarou vycházející z jejich středu. Tato trajektorie vedoucí tanečníka po prostoru, je zároveň také osou těla rozlišující při pohybu dopředu (či dozadu) levou či pravou stranu, při pohybech bokem přední a zadní část. V některých případech by mohlo dojít k překryvu záznamu, a proto je záznam pomocí přerušované čáry posunut na papíře, ale ne v tanci (viz obrázek 1).
Obr. 1. Posun zápisu dráhy tance
Na začátku každé strany tance je zobrazena značka tanečníka ukazující na jeho počáteční orientaci.
Čelem k čelu sálu. | Pozadím k čelu sálu. | Čelem doprava. | Čelem doleva. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Typy trajektorií (obrazců):
Řádná dráha, Regular figure, Figure riguliere. | Neřádná dráha, Irregular figure, Figure irriguliere |
![]() |
![]() |
Pozice
Feuillet rozlišuje 10 různých pozic nohou – pět „pravých“ (true, bonnes) a pět „špatných“(false, fausses). Ty špatné se v běžném tanci nepoužívají a než přejdeme k první pozici, zmíníme ještě tzv. půlpozici (A half Position, Demi Position).
Půlpozice – je prostě pozice pro jednu nohu. Viz obr. 2. Kolečko značí patu, čárka chodidlo - střed kotník a konec špičku.
Obr. 2. Půlpozice
Pět správných pozic. Viz. obr. 3. Z leva“ první, druhá, třetí, čtvrtá, pátá. Pro třetí až pátou existují ještě symetrické ekvivalenty, upřednostňující druhou nohu. Zde jsou třetí, čtvrtá a pátá pozice nakresleny s pravou nohou vpředu.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
první | druhá | třetí | čtvrtá | pátá |
Obrázek 3.
Kroky – je jich mnoho, ale můžeme je setřídit do pěti skupin. Viz následující tabulka:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
přímý rovný kroka straight stepPas en avant | otevřený krokan open stepPas ouvert | krouživý kroka circular stepPas rond | vlnivý kroka waving stepPas tortille | úderový kroka beaten stepPas batu |
Kráčeti můžeme jak pravou tak levou nohou. Přímý rovný krok z postavení směrem do čela sálu levou nohou je na následujícím obrázku nalevo, pravou napravo.
Ke krokům se mohou dodávat další pomocné značky, viz. následující tabulka:
Otáčení
V případě, že natáčení vyplývá přímo z trajektorie tance, nebývá označováno značkami. V opačném případě jsou použity značky – kroužky či jejich části. Směr natočení vždy začíná tam, na jaké straně začíná ten počátek kroužku a pokračuje, kde končí. Protože v případě celé otočky nelze rozeznat kde je začátek, používá se k jeho označení malá tečka. V následující tabulce jsou všechna natočení či otočení doleva:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
osmina kruhu | čtvrt kruhu | půl | třičtvrtě | celý kruh | dvakrát dokola |
Údery (beaten step, pas batu)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
před kotník | na patu | před a krok dozadu | vzad a vpřed | vpřed a vzad | vpřed, vzad, vpřed, vzad |
Je důležité, v jaké části kroku se tato doplňující značka objevuje. Často se tyto doplňující značky kombinují. Dobrý náhled na věc vám dá následující tabulka:
Pozvednutí před krokem |
Pozvednutí v průběhu kroku |
Pozvednutí po skončení kroku |
Pokles a pozvednutí před pohybem nohy |
Pokles a pozvednutí v průběhu pohybu |
Pokles a pozvednutí na konci pohybu |
Pokles před pohybem a pozvednutí v průběhu pohybu |
Pokles před pohybem a pozvednutí na konci pohybu |
Pokles v průběhu pohybu a pozvednutí na konci |
O pohybu
K pochopení toho, která noha vychází, jakým směrem jsou kroky prováděny a zdali se při pohybu stranou nohy překřižují, slouží následující tabulky. Pořadí nohou je označeno čísly. Všimněte si polohy chodidel. Zvláště při pohybech do strany a otáčkách jsou jedním z nejlepších vodítek. Pokud se zabýváte rekonstrukcí určité pasáže, je někdy nezbytné se podívat na zápis o takt dříve, případně o takt později.
Pohyb po kruhu |
Pohyb dozadu |
Pohyb dopředu |
Pohyb do strany, 1-pravá noha, 2- levá noha kříží předem, 3-pravá noha jde do strany, 4-levá noha kříží vpředu |
|
Pohyb pravou nohou do strany – 1, pak překřížím levou-2 |
Pohyb pravou nohou do strany a překřížení levou předem |
Pohyb dopředu (čelem, ne bokem) ke straně sálu, l-levá noha, r-pravá noha |
Ruce
Ačkoliv jsou ve Feuilletově Chorégraphii popsány značky pro používání rukou, téměř se v dochovaných choreografiích nepoužívají. Zde uvedeme pouze značky důležité pro společenský tanec, pro vzájemné uchopení a puštění rukou.
Dát pravou ruku |
Dát levou ruku |
Dát obě ruce |
Chytnout se za ruce pustit ruce |
Rytmizace
Na dráze tance jsou vyznačeny takty pomocí kolmých čárek. Úsek mezi dvěma kolmými čarami odpovídá době jednoho taktu. Pokud je v tanci potřeba vyznačit nějaké pauzy, používají se k tomu příslušné značky. Celé šikmé čárky pro pauzu v délce jednoho taktu, půlené pro půl taktu. Pro pauzy v rozměru dob se používají „růžky“ = pomlky.
Taktové čáry |
Pauza na tři a půl taktu |
Pomlka na celou, půl a čtvrt doby |
Pokud není uplatněno, žádné časové znaménko, je délka všech kroků v taktu stejná. Pomocí spojovací čáry krokové jednotky (line, liaison) je možné vyznačit vzájemné trvání délky kroku. Pokud se tato čára nedotýká kroku, trvá tento dvakrát delší dobu. Pokud jsou naopak dva kroky spojeny dvojitou čárou, trvají oba dva poloviční dobu.
Ukázky rytmizace několika barokních kroků ve dvou a třídobém taktu:
Demi coupé |
Coupé |
Pas de Bourée |
Pas de Bourée vite |
Bohužel, zapisovatelé tanců bývali v tomto systému vyznačování rytmizace krokových vazeb dost nedůslední, a pokud byla kroková struktura jednoduchá, tak tyto značky nepoužívali. Velmi často je to vidět u coupé v trojdobém, či pas de bourée ve dvoudobém rytmu.
Krokové vazby
V následující části probereme základní krokové vazby.
.
Demi coupé, half coupe, poloviční střih:
.
Coupé, Coupee, střih:
.
Pas de bourée Fleueret , Bouree step and Fleret, krok boure a fleret:
Pas Grave -Temps de Courante , Courant Step - March, Courantový krok - těžký krok:
Contre-temps, Contretemps, protitempo:
Pas de Menuet, Menuet step, menuetový krok:
Základní primární zdroje na internetu:
Francouzsky:
[1] R. A. Feuillet, 1700, Choréographie,
http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/h?ammem/musdibib:@field(NUMBER+@band(musdi+072))
[2] R. A. Feuillet, 1704, Recueil de dances
http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/h?ammem/musdibib:@field(NUMBER+@band(musdi+198))
[3] Pierre Rameau, 1725: Le maître a danser
http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/r?ammem/musdibib:@field(NUMBER+@od1(musdi+142))
Anglicky:
[4] John Weaver, 1706: Orchesography, 1st ed. (překlad [1])
http://www.pbm.com/~lindahl/weaver
[5] John Weaver, 1715: Orchesography, 2nd ed. (překlad [1])
http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/r?ammem/musdibib:@field(NUMBER+@band(musdi+074))
[6] John Weaver, 1706: A small treatise of Time and Cadence in Dancing – (překlad úvodní části sbírky [2])
http://www.pbm.com/~lindahl/weaver/
[7] John Essex, 1728: The dancing-master (překlad [3])
http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/r?ammem/musdibib:@field(NUMBER+@od1(musdi+143))
[8] Kellom Tomlinson, 1724 (1735): The art of dancing explained by reading and figures
http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/r?ammem/musdibib:@field(NUMBER+@band(musdi+158))
Další odkazy
"Matt's Baroque Dance Pages" (Odkazy na zápisy barokních tanců):