Paže
Jednotlivé používání paží je detailně popsáno na stránce Kroky - společně s jednotlivými pohyby nohou a tak, jak je popisují taneční mistři (často právě pouze ve spojení s jednotlivými tanečními kroky). Zde uvádíme především obecný základ týkající se paží.
V barokním tanci se používájí celé paže. Souvisí s nimi i celé tělo, zejména horní trup těla. Trup se stáčí spirálovitě vůči nohám, tzn. při pravé opozici jde mírně levé rameno vzad a pravé mírně vpřed.
Práce s pažemi se zejména provádějí ve stylu Bella dansa a to jak ve Francii, tak v Anglii (Rameau, Essex).
Ve společenském tanci ruce používali zejména pánové.
Dámy mají mít ruce mírně od těla, paže přirozeně propnuté a rozšířené po stranách sukně, lokty se téměř dotýkají boků, což dodává na vzdušnosti a živosti. Sukni si dámy přidržují palcem a ukazováčkem, ale nijak s dlaní nenatáčí. Vše má být přirozené, ladné, elegantní. Důležité je tedy u dámy zejména jemná práce s tělem. Rameau poučuje o natáčení těla (opozičně, tedy k pravé noze před tělem levé rameno více vpředu) a doladit natočení (spirálu) pohledem (v tomto příkladě hlava mírně doleva). Hlavu by měla dáma držet během celého tance zpříma a jak zmiňuje Rameau, dohromady s natáčením těla je celkový dojem velmi vznešený a údajně se dámám zvětší hruď.
Essex Rameau
.
Základní pravidlo
.
Při první a druhé pozici nohou se obecně mohou dělat paže nízké nebo také vysoké jako double opozice.
Essex .................. Rameau
.
K třetí, čtvrté a páté pozici nohou patří opozice rukou.
Essex Rameau
Do základního pravidla ještě patří tyto rovnítka:
- Pohyb v kotníku = pohyb v zápěstí (př. při jeté se dělají malé kroužky zápěstím)
- Pohyb v koleni = pohyb v lokti (př. při pas de bourée opozice)
- Pohyb v kyčly = pohyb v ramenou (Rameau zmiňuje pouze jeden příklad a to při tombé, kdy ruce v celých pažích klesnou k tělu - při pádu v tombé)